Asiantuntijakirjoitus; Eijairmeli Huotari, Centria-ammattikorkeakoulu; NY Start Up –yrittäjyys mahdollistaa korkeakouluopiskelijoiden ryhtymisen yrittäjiksi

NY Start Up –yrittäjyys mahdollistaa korkeakouluopiskelijoiden ryhtymisen yrittäjiksi

Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiön tutkimuksen perusteella jokin aika sitten todettiin, että korkeakouluopiskelijoista joka viides pitää yrittäjäksi ryhtymistä todennäköisenä tai erittäin todennäköisenä uravaihtoehtona tulevaisuudessa. Valitettavasti edelleenkin suurin osa eli 65 prosenttia pitää yrittäjyyttä epätodennäköisenä. Tähän saakka yrittäjiksi korkeakouluista tai yliopistoista valmistuneista on päätynyt vain noin viisi prosenttia. Näillä näkymin yrittäjyyteen siirtymisessä olisi tulossa korkeakoulun käyneille todella iso harppaus, niinpä ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen olisi syytä tietoisesti ohjata ja harjoittaa yrittäjyyttä jo opiskeluaikana.

Toisella asteella on jo vuosikausia toteutettu NY-yrittäjyyttä, jolloin opiskelijat ovat perustaneet muutaman opiskelijan tiimeissä oman yrityksen opiskeluaikanaan ja tehneet pienimuotoista yritystoimintaa jo opiskeluaikana. Viime vuosina myös ammattikorkeakoulut ovat heränneet NY-yrittäjyyteen. Centria-ammattikorkeakoulussa NY-yrityksistä on viime lukuvuodelta erittäin hyvät kokemukset ja voin suositella myös Kajaanin ammattikorkeakouluun ensi lukuvuodelle noin koko lukuvuoden kestäviä yrittäjyyden opintoja toimivia NY-yrityksiä toteuttamalla.

NY Start Up on yrittäjyysvalmiuksia ja -taitoja kehittävä opinto-ohjelma korkea-asteelle. Ohjelman aikana ideoidaan ja pilotoidaan omaa yritysideaa käytännössä, mikä erottaa ohjelman aiemmin toteutetusta Finnpec-harjoitusyrityksestä tai erilaisista idea- tai liiketoimintasuunnitelmakilpailuista. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että opiskelijat (1-3 opiskelijaa) perustavat yrityksen, jonka nimissä he pyörittävät ja kehittävät liiketoimintaansa. Centria-ammattikorkeakoulun Ylivieskan yksikössä tätä toimintamallia toteutettiin lukuvuonna 2014–2015 liiketalouden koulutusohjelmassa.

Ylivieskan yksikössä ryhmän NLIS12Y opiskelijat rekisteröivät 11 NY-yritystä. Liiketoimintasuunnitelmia ideoitiin ja kirjoitettiin syys-lokakuun ajan ja yritysten toiminta käynnistyi toden teolla loka-marraskuun vaihteessa, jolloin yrityksissä aloitettiin tuotannollinen toiminta. Ensimmäisen kerran asiakasvuorovaikutuksessa kohdattiin asiakkaita NY-messuilla marraskuussa, ja erilaisia myyntipäiviä järjestettiin joulun alla hyvällä menestyksellä useita. Kokemukset NY-yrityksistä olivat erittäin hyvät ja saatuaan lähes vuoden mittaisen kokemuksen yrittäjinä toimimisesta, useat opiskelijoista aikoivat valmistuttuaan perustaa oman yrityksen ja tällä hetkellä valmistuneista neljällä on jo ikioma yritys. Rohkaisun yrityksen perustamiseen on näille opiskelijoille nimenomaan antanut jo toteutettu NY-yritystoiminta.

Tradenomi-opiskelijoiden perustamat NY-yritykset

Lähikuva yrityksessä toimivat yrittäjinä Teemu Mikkonen ja Niko Rautio. Lähikuva NY tarjosi valokuvauspalveluja ensisijaisesti yrityksille, mutta myös monet kuluttajat teettivät heillä vanhojen VHS-nauhojen digitointia.

Kakkupaja NY:n yrittäjinä toimivat Leena Annala ja Pauliina Taka-Eilola. Yritys tarjosi leivontapalveluita yksityisille ja yrityksille. Yrityksessä leivottiin tilauksesta täytekakkuja, voileipäkakkuja, piirakoita, pikkuleipiä ja muita leivonnaisia asiakkaiden toiveiden mukaan. Yritys käytti mm. facebook-markkinointia ja järjesti yrityksen nimikilpailun facebookissa.

Hexel NY yrittäjinä toimivat Elina Jokela ja Henna Savolainen, jotka valmistivat neuleasusteita tilauksesta.  Yrittäjät neuloivat pipoja, lapasia ja sukkia sekä toiveiden mukaan muita lankatuotteita, jos niille oli kysyntää. Yrityksestä löytyi myös vauvoille mm. neulejakkuja. Sukkapuikkoja heiluttavat yrittäjät herättivät etenkin ulkomaalaisissa asiakkaissa runsaasti huomiota.

Suvi Löytynojan ja Maarit Koivulammen Valopirtti NY valmisti joulu- ja talviaiheisia käsintehtyjä sisustustuotteita ja joulukortteja kierrätystarvikkeista. Yritys myi tuotteitaan erilaisilla joulumarkkinoilla. Yrityksen omistajat lupaavat, että tuotteet pyritään valmistamaan pääasiassa kierrätysmateriaaleista, mikä on herättänyt runsaasti huomiota paikkakunnalla.

   Sanna Okkonen ja Johanna Päivärinta perustivat SanJo NY on mainospalveluja tuottavan yrityksen, joka valmistaa PK-yrityksille logoja, käyntikorttien suunnittelua ja valmistamista, lehtimainoksien suunnittelua sekä esitteiden suunnittelua ja valmistusta. Johanna Päivärinta perusti lisäksi oman sisustusalan yrityksen, jota hän jatkoi valmistuttuaan tradenomiksi.

  Pauliina Mäkelä, Laura Rahkala ja Emma Sarja perustivat DiamonDesign NY-yrityksen, joka valmisti käsityönä yksilöllisiä kodinsisustustuotteita niitä arvostaville asiakkaille. Tuotevalikoimaan kuuli muun muassa origamikoristeita, puukehyksiä ja itsevalmistettuja kynttilöitä. Mm. kartiomalliset sinivalkoiset hileiset itsenäisyyspäiväkynttilät kävivät erittäin hyvin kaupaksi.

MahtiTukku NY  oli kolmen kunnianhimoisen liiketaloutta opiskelevan nuoren miehen, Matti Rautakosken, Jani Palolan ja Aapo Päivärinnan perustama maahantuontiyritys. Yrityksen tarkoituksena oli tuoda maahan edullisia ja hyödyllisiä tuotteita ja myydä niitä itse luodussa verkkokaupassa sekä erilaisissa myyntitapahtumissa. Yrityksellä oli myynnissä mm. sukkia ja urheilukenkiä, joiden menekki oli erittäin hyvä.  Kiinan tuontia varten Mahtitukku palkkasi kiinalaisen vaihto-opiskelijan kääntämään ja tulkkaamaan tarjouksia sekä tekemään tuotetilauksia Kiinasta.

  Katariina Heikkilä ja Karoliina Koski Deco Ny tarjoasivat somistuspalvelua juhliin ja erilaisiin tilaisuuksiin. Myös juhlienjärjestelypalvelut ja tapahtumien järjestäminen kuuluivat yrityksen toimenkuvaan.

  Janina Hietajärvi, Jonna Hietajärvi, Jenna Joensuu ja Eveliina Viita-aho, perustivat oppilaitoksen Origo-kirjaston eteisaulaan kahvila Tsufen, jossa tarjottiin suolaista sekä makeaa purtavaa opiskelijaystävälliseen hintaan. Kahvila oli avoinna viitenä päivänä viikossa ja sen asiakkaina olivat niin Centria T&K:ssä työskentelevät kuin Smarthousen työntekijät ja asiakkaat. Kahvilassa tarjottavat suolaiset ja makeat kahvileivät tytöt leipoivat itse.

Timo Hakalan ja Esa Kovalaisen CheArs Futiskauppa NY myi jalkapalloaiheisia fanituotepaketteja. Tarkoituksena oli myydä asiakkaille tuotteet mahdollisimman edullisesti. Myös nettikauppaa. Opiskelijoille järjestetyn yritysvideokilpailun voitto tuli Futiskaupan NY-yrittäjille.

Kirjoittaja: kauppatieteiden tohtori Eijairmeli Huotari, viestinnän ja markkinoinnin lehtori, Centria-ammattikorkeakoulu

Undefined